Trzeba dać klientowi prawo do zapłaty bezgotówkowej
Przedsiębiorca musi zapewnić możliwość zapłaty przy użyciu instrumentu płatniczego w każdym miejscu, w którym wykonuje działalność gospodarczą, m.in. w lokalu przedsiębiorstwa i w pojeździe transportu pasażerskiego.
Polski Ład, co do zasady, nałożył na przedsiębiorców obowiązek zapewnia możliwość dokonywania zapłaty w każdym miejscu, w którym działalność gospodarcza jest faktycznie wykonywana, w szczególności w lokalu, poza lokalem przedsiębiorstwa lub w pojeździe wykorzystywanym do świadczenia usług transportu pasażerskiego, przy użyciu instrumentu płatniczego w rozumieniu ustawy z 19 sierpnia 2011 r. o usługach płatniczych (Dz.U. z 2022 r. poz. 2360). Stanowi o tym
dodany od 1 stycznia 2022 r. przepis art. 19a ust. 1 Prawa przedsiębiorców.
Nie oznacza to bezwzględnej konieczności posiadania przez przedsiębiorców terminali płatniczych. Jako instrument płatniczy można uznać np. kartę płatniczą, tzw. płatność mobilną bądź polecenie przelewu. Instrument płatniczy jest bowiem pojęciem szerszym niż terminal płatniczy. Patrz ramka. Terminal płatniczy jest jednym z instrumentów płatniczych. W konsekwencji obowiązek polegający na umożliwieniu klientowi zapłaty w formie bezgotówkowej będzie spełniony także w sytuacji, w której przedsiębiorca udostępni klientowi numer konta bankowego lub płatność za pośrednictwem usługi BLIK.
Przepisu art. 19a ust. 1 Prawa przedsiębiorców nie stosuje się do przedsiębiorcy, który nie ma obowiązku prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących, o których mowa w ustawie o VAT (zob. art. 19a ust. 2...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta